Znaki graficzne firmy

Znaki graficzne firmy
fot. Kirill Wright/Shutterstock

Każda firma, która chce zaistnieć na rynku posiada własny znak graficzny. Jest to element reklamy, który wchodzi w skład detali budujących wizerunek marki. Posługują się nim firmy w celu autoprezentacji. Jest to pierwszy sygnał wysyłany do klienta, element systemu identyfikacji wizualnej. Każdy znak graficzny, aby pełnił swoją funkcję, musi charakteryzować się pewnymi cechami.

Powinien zawierać jak najwięcej informacji, ułatwiających szybkie skojarzenie go z reprezentowaną firmą, powinien być czytelny i łatwy do zapamiętania, ale nie banalny, ponieważ rutynowe hasła oraz barwy, z czasem przestają przyciągać uwagę, choć elegancja tkwi w prostocie to nie należy tej „prostoty” traktować zbyt dosłownie. Należy pamiętać, że sama firma (branża, rodzaj usług, grupa docelowa, miejscowość) zawierają szereg wielu informacji, które można sprytnie wykorzystać przy tworzeniu znaku graficznego firmy. Warto wziąć pod uwagę znaki konkurencji, ocenić w jaki sposób działają, określić ich wady oraz zalety i na tej podstawie dopracować własny znak.

Spośród wielu znaków graficznych wyróżniamy loga, logotypy, monogramy i kaligramy, wszystkie różniące się od siebie formą.

Logo jest znakiem obrazowym, plastycznym, umożliwiającym szybką identyfikację firmy. Może występować w różnych formach, np.: logo tematyczne, symboliczne, inspirowane heraldyką, abstrakcyjne, inspirowane nazwą, lub występujące w formie zwykłego loga jako pojedynczego znaku, jednak rzadziej stosuje się je w nowych firmach, jako że jest ciężkie do wypromowania. Dobre logo powinno przyciągać uwagę, być proste i charakterystyczne, a także odróżniać się od innych znaków. Logotyp to nazwa firmy lub jej skrót opisany swoistym, rzucającym się w oczy krojem pisma. Monogramy są zestawieniem liter, tworzących nową jakość i kojarzących się z firmą, natomiast kaligramy pisane normalną czcionką, nie powodują jednoznacznej identyfikacji. Znaki graficzne powinny być tworzone w oparciu o klimat jaki mają oddać, sposób w jaki firma chce być postrzegana. Obszar każdego znaku powinien być zagospodarowany w odpowiedni sposób tak by nie został optycznie zdominowany przez obce formy. Powinien być równie atrakcyjny i czytelny niezależnie od warunków, tak by można go było umieścić na witrynie sklepowej jak i zarówno w gazecie czy na papierach firmowych, nie zmieniając jego walorów i przesłania. Używanie odpowiednio wykonanego znaku graficznego firmy gwarantuje rozpoznanie jej wizerunku, wykorzystywanego przy wielu rodzajach promocji, dzięki czemu firma zyskuje na popularności, a co za tym idzie – odnosi większy sukces.

Tagi: logo