Wady i zalety franczyzy

Wady i zalety franczyzy
fot. pixabay.com

Franczyza to w najprostszych słowach sposób na prowadzenie własnego biznesu pod znaną, często międzynarodową marką. Ten model biznesu opiera się na udzieleniu przedsiębiorcy specjalnej licencji franczyzowej, a także wiedzy na temat działalności firmy w określonych strukturach, takich jak księgowość, administracja czy obsługa klienta. Obydwie strony podpisują umowę, w której jasno opisane są obowiązki każdej z nich.

Przykładowo, franczyzodawca zezwala danemu przedsiębiorcy na korzystanie z wizerunku marki, a ponadto zobowiązuje się wspierać go swoją wiedzą oraz doświadczeniem przez cały okres trwania umowy. Popularnie stosowanym terminem, który odnosi się do tego rodzaju wsparcia jest angielskie wyrażenie ‘know-how’. Obrazuje ono przekazanie wiedzy z dziedzin dotyczących prowadzenia danego przedsiębiorstwa. Z kolei przedsiębiorca, nazywany franczyzobiorcą, musi ponieść koszty związane z uzyskaniem licencji franczyzowej oraz oddawać franczyzodawcy określony procent z comiesięcznych dochodów. Jako że korzystanie z franczyzy daje większe szanse na odniesienie biznesowego sukcesu, to jest to chętnie wykorzystywany sposób na prowadzenie własnej działalności. Takie rozwiązanie niesie ze sobą określone zalety, lecz i również wady.

Zalety franczyzy

Korzyści, jakie płyną dla franczyzobiorcy są oczywiste – nie tylko korzysta on z marki kojarzonej przez szerokie grono odbiorców, lecz również może liczyć na wsparcie w zakresie prowadzenia działalności. Rozpoczyna swój biznes z mniejszym kapitałem, a rozpoznawalna marka pozwala mu negocjować lepsze warunki współpracy z hurtowniami. Dla franczyzodawcy znaczne korzyści przedstawiają się w rozprzestrzenianiu się marki oraz współpracy z partnerami, którym zależy na uzyskaniu sprawnie działającego przedsiębiorstwa, generującego coraz wyższe dochody.

Wady franczyzy

Jednak franczyza nie posiada jedynie samych zalet. Jej mała opłacalność dla franczyzobiorcy przedstawia się pod tym względem, że musi on dokonywać comiesięcznych opłat, jakie są związane z oddawaniem pewnego procentu zysku dla franczyzodawcy. Franczyzobiorca podlega stałej kontroli zwierzchnika, przez co wszystkie innowacje czy nowe rozwiązania musi konsultować z nim. Franczyzobiorca ponosi również wszelkie konsekwencje związane ze zmianą upodobań konsumentów czy bojkotem danej marki. Natomiast po stronie franczyzodawcy zawsze pozostaje pewien stopień ryzyka, że współpracownik okaże się nieuczciwy, a biznes nie będzie cechował się odpowiednią jakością prowadzenia. Wpłynie to na niekorzystny odbiór całej marki w oczach klientów.

Tagi: biznes franczyza firma