Sztuka pracy zespołowej

Sztuka pracy zespołowej
fot. Andresr/Shutterstock, Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.

Praca zespołowa może przynieść wspaniałe rezultaty. Pracujące w zespole osoby mogą wspólnie podejmować decyzje, wymieniać się poglądami i pomysłami, dzięki czemu zwiększa się szansa na osiągniecie sukcesu. Aby tak się jednak stało, ważna jest prawidłowa współpraca i organizacja pracy w grupie. Niestety, nie każda osoba potrafi pracować w grupie, są jednak i tacy, dla których współpraca z innymi to prawdziwa przyjemność. Praca w grupie wymaga oczywiście określonych umiejętności ? trzeba umieć słuchać innych i uwzględniać ich zdanie, trzeba również umieć racjonalnie przedstawić swoje propozycje i używać jasnej i zrozumiałej dla innych argumentacji.

Jak pracować w grupie? Co robić, aby współpraca układała się pomyślnie?

Grupę, która wspólnie ma wykonać jakieś zadanie, już na początku łączy bardzo dużo. To wspólny cel, który członkowie danego zespołu zamierzają osiągnąć. Ten cel może być narzucony z góry, może jednak być i tak, że to grupa sama stawia przed sobą cel, który ma zamiar zrealizować wspólnymi siłami. Znając cel, należy opracować wspólnie plan działania oraz dokonać podziału zadań pomiędzy poszczególnych członków grupy. Jest to zazwyczaj dość trudne zadanie, gdyż niektóre działania są z natury mało atrakcyjne i nie każdy chce się ich podjąć. Czym należy kierować się przy podziale zadań? Przede wszystkim umiejętnościami poszczególnych członków zespołu i ich możliwościami.

Przy każdej pracy grupowej niezbędny jest wybór osoby, która będzie kierowała praca grupy. Mowa tu oczywiście o liderze grupy, którego rola jest bardzo ważna i odpowiedzialna. To właśnie lider musi zadbać o to, by współpraca przebiegała sprawnie i aby miedzy członkami grupy nie dochodziło do konfliktów. Lider musi zadbać o to, by pomiędzy członkami grupy panowała zgoda oraz by grupa taka potrafiła udzielać sobie niezbędnego wsparcia. Musi to być zatem osoba posiadająca odpowiednie umiejętności, mająca cechy przywódcza i ciesząca się posłuchem wśród współpracowników. Im bardziej zgodna grupa i szanowany lider ? tym większa szansa na prawidłowe wykonanie zadania.

Tagi: praca zespołowa