Rynek sklepów w Polsce

Rynek sklepów w Polsce
fot. Katherine00/Shutterstock, Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.

Każdy Polak, czy tego chce czy nie, musi obecnie żyć w systemie kapitalistycznym. To zaś wiąże się z tym, że zdecydowana większość produktów nie jest wytwarzana przez nas bezpośrednio, za to coraz częściej wybieramy się na zakupy. Rynek handlowy w naszym kraju jest już bardzo rozwinięty, każdy klient może wybierać więc dostawcę produktów według własnego uznania.

W dalszym ciągu, zwłaszcza wa małych miejscowościach możemy robić zakupy na targowiskach. Najczęściej kupowane są tam produkty żywnościowe prosto od rolników lub odzież. Ta forma zakupów staje się jednak coraz mniej popularna. W Polsce istnieje też mnóstwo małych sklepów osiedlowych oferujących podstawowe produkty żywnościowe czy gospodarstwa domowego. Są one odwiedzane najczęściej przez okolicznych mieszkańców jeśli zabraknie jakichś drobnych produktów w domu. Liczba tych sklepów ciągle w Polsce maleje, a te które zostają coraz częściej przystępują do sieci handlowych by pod wspólnym logo taniej kupować produkty i zunifikować działania marketingowe. Liczba średnich sklepów od dłuższego czasu pozostaje w Polsce na mniej więcej podobnym poziomie.

Intensywnie rozwijają się jednak sieci sklepów dyskontowych takich jak Biedronka czy Lidl. Coraz większa ilość klientów zainteresowana jest tymi sklepami ze względu na niższe ceny produktów sprzedawanych w tych sieciach. Kosztem tego jest jednak ograniczony wybór poszczególnych produktów – i zamiast mieć do wyboru na przykład piętnaście różnych rodzajów musztardy mamy do wyboru tylko dwa lub trzy rodzaje. Ograniczony wybór nie zniechęca jednak klientów. Dla wielu zakupy stają się o wiele prostsze właśnie z powodu ograniczonego wyboru. W takich sklepach zaopatruje się coraz większa ilość mieszkańców naszego kraju i bardzo często kupowane są produkty z markami własnymi sieci. Coraz silniej nasyca się zaś rynek dużych hipermarketów. W ostatnich latach powstawało ich bardzo dużo, jednak już w każdym większym mieście znajdziemy co najmniej jeden sklep którejś z dużych sieci. Sklepy te są wybierane najczęściej na duże zakupy, na przykład cotygodniowe. Spowodowane jest to bardzo dużym wyborem produktów i niższymi cenami. Zdarza się, że klienci do takich sklepów dojeżdżają kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt kilometrów. Często jednak koszt ten zwraca się dzięki niższym cenom produktów. Rynek sklepów w Polsce bardzo się rozwiną w ciągu ostatnich kilku lat.

W chwili obecnej nie ma praktycznie żadnych problemów z zakupem podstawowych produktów używanych codziennie w mieszkaniach czy domach. W zależności od potrzeb klientów mogą oni kierować się do wybranego, ulubionego formatu sklepów. Czy jest to sklep osiedlowy, dyskont, hipermarket czy targowisko – z dostępem do produktów nie ma problemu. Rynek sklepów w naszym kraju staje się już jednak coraz bliższy nasycenia i w najbliższych latach możliwa jest jego dalsza konsolidacja pod kilkoma głównymi markami handlowymi. Dzięki temu sieci zwiększą możliwości negocjacyjne z dostawcami a klienci będą mogli cieszyć się niższymi cenami.

Tagi: sklepy handel