Branding czyli na czym polega budowanie marki

Branding czyli na czym polega budowanie marki
fot. Kirill Wright/Shutterstock

W zglobalizowanym świecie pełnym powiązań przedsiębiorstwo pragnące osiągnąć sukces dbać musi o swoją przewagę konkurencyjną. Jej osiągnięcie jest wypadkową wielu elementów – dobrych jakościowo produktów, odpowiedniego zarządzania, zaangażowanego w sprawy firmy kierownictwa czy też profesjonalnej obsługi klienta. Niezwykle ważnym elementem jest również budowanie marki.

Subiektywne odczucia podstawą decyzji zakupowych

Markę stanowić może określony termin, nazwa, symbol, wzór lub kombinacja tych elementów, która sprawia, że produkty lub usługi danego przedsiębiorstwa są identyfikowane przez grono odbiorców. Rejestracja i ocena marki wśród konsumentów odbywa się raczej w sposób nieświadomy i w znacznej mierze opiera się na indywidualnych, subiektywnych wrażeniach i odczuciach, aniżeli na racjonalnej analizie. Nie zmienia to jednak faktu, że osobiste nastawienie do marki warunkuje to, czy konsument sięgnie po sygnowane nią produkty.

Z tego względu przedsiębiorstwa wykorzystują różne techniki i metody marketingowe, socjologiczne oraz psychologiczne, które mają na celu wykreowanie pozytywnego wizerunku marki. Pozwala to firmie uniknąć tak zwanej anonimowości oferty, buduje zaufanie na linii klient-przedsiębiorstwo oraz upraszcza proces decyzyjny wśród konsumentów. W ostatecznym rozrachunku na pozytywnym odbiorze marki wśród odbiorców firma może tylko zyskać.

Unikalność wizerunkowa marki, budowanie marki

Jedną z technik marketingowych, której celem jest kreowanie pozytywnej świadomości marki wśród klientów jest branding. Polega on jednak nie tylko na budowaniu określonego wizerunku, ale również jego utrwaleniu w umysłach konsumentów. Duży nacisk kładzie się na spójności komunikatów przekazywanych odbiorcom. Możliwym staje się wówczas osiągnięciu efektu synergii, który wzmacnia efektywność i skuteczność podjętych działań.

Ważnym elementem tej strategii jest także określenie grupy docelowej, która dzięki zabiegom reklamowym przekształci się w grupę wiernych, stałych klientów. Odpowiednia nazwa marki, intrygujące logo, wzór wyglądu czy też identyfikacja wizualna firmy – wszystkie te elementy kształtują świadomość konsumentów i pozwalają przedsiębiorstwu się wyróżnić. Podlegają zatem działaniom mającym na celu nadanie im pozytywnego wydźwięku.

Niezwykle ważnym aspektem procesu budowania marki jest komunikacja z otoczeniem i weryfikacja potrzeb odbiorców. Współcześnie zadanie to jest ułatwione dzięki upowszechnieniu się Internetu – nawet niewielkie przedsiębiorstwa mogą dotrzeć ze swoją ofertą do licznej grupy konsumentów. W tym wypadku istotną częścią strategii kreowania pozytywnej świadomości marki jest profesjonalna strona internetowa.

Tagi: branding